Smartlog v. II » En Luders Dagbog » En advarsel til Danske politikere
Opret egen blog | Næste blog »

En advarsel til Danske politikere

10. jan 2008 09:49, Luder

Jeg vil gerne advare Danske politikere om risikoen for, at ende i samme rolle som en del Svenske politikere er endt i når politikken drejer sig om prostitution.

Samme år, som vi i Danmark ophævede kriminalisering af prostitution, blev den indført i Sverige med deres sexkøbslov, som kriminaliserer kunden.


Svenske politikere har siden brugt meget energi på at "sælge" deres sexkøbslov udadtil og de har efterhånden strammet op på reglerne .... blandt andet er det vedtaget, at bøder for prostitutionsbesøg skal sendes til hjemmet, så truslen om opløsning af familielivet kan virke mere forebyggende. Senest, har der også været snak om at sidestille prostitutionsbesøg hos en frivillig prostitueret med køb af seksuelle ydelser hos et menneske, som sælger sex under tvang.....og at straffen skal være tilsvarende.

I Sverige findes der officielt ikke nogen frivillige prostituerede. Prostitution er mænds magtudøvelse over kvinder ... det er vold mod kvinder.

Med denne holdning, for at det hele skal passe sammen, er det forståeligt, at stemmer, som den der kan læses på Isabella Lunds blog , ikke må høres. 

Det er bydende nødvendigt, at sexsælgernes netværk SANS ignoreres, overhøres, undertrykkes.


Så er den forkert.

Men de stemmer er der og det er faktisk kun Svenske politikerer som ikke vil hører den. De har for meget at miste.

Resten af omverden vil gerne høre mere. Isabella Lund og flere af hendes Svenske kollegaer er travlt optaget af at give interview både til Danske, Norske og her senest Engelske medier. SANS har arrangeret et møde mellem en sexarbejder og den britiske indenrigsminister, Vernon Coaker, som kommer på Svensk besøg for at orienterer sig om sexkøbsloven. Han vil gerne høre på de prostituerede.

Men det kan de Svenske politikerer ikke tillade sig, for resultatet af en sådan lydhørhed kan risikere at blive en holdningsændring og følgende lovændring ... og når nu man i så mange år har argumenteret så stærkt for sexkøbsloven, så virker det uoverskueligt, pludselig at skulle sadle om, sige man tog fejl og drage de konsekvenser af fejltagelsen som ville blive nødvendigt.

Man er låst fast af al det arbejde man har lagt i en bestemt holdning og lovgivning.



Man kan kun stramme grebet yderligere. Det sidste desperate forsøg på at undgå, at sexkøbsloven bliver udstillet som fejlslagen, så vi da Sveriges justitsminister Beatrice Ask , gjorde det klart, at Sverige ikke vil bryde sig om at følge Europarådets resolution om at respekterer prostitueredes ret til at vælge at arbejde som netop prostituerede og høre dem i sager der vedrører dem.

Hun har ikke andre valg.

Svenske politikerer er blevet totalitære undertrykkere i denne sag. Alternativet ville være, at indrømme de tog fejl, at de i alle årene siden 1999 har ignoreret, overhørt og undertrykt prostituerede.

Det kan de ikke og derfor må de stramme grebet. Det er det vi ser i Sverige nu og det virker absurd, horribelt og skriger til himlen om uretfærdighed for alle andre end Svenske politikere, som er tvunget ind i denne stupide rolle.

Det er det som sker, når man vil det bedste for en gruppe mennesker, men ikke vil spørge dem om de også ønsker dette "det bedste"



Med de mest prisværdige intentioner er Sveriges politikere endt som totalitære diktatoerer som finder det uforeneligt med deres holdninger, at lytte til andre mennesker når sagen drejer sig om disse mennesker.

Jeg vil gerne advarer Danske poltikere mod at ende i samme suppedas. Det er nemt at undgå. Man skal bare lytte til os nu ... inden man går i gang med at gøre "det bedste".

Hvis det, at lytte nu, betyder at man selv må opsøge os og spørge os .... så er det det man må gøre.

Billeder fra http://www.crazydoc.canalblog.com/

Kommentarer

  1. Mogens Østergaard
    10. jan 2008 12:03
    1

    Det er rigtig sørgeligt for svenskerne, at de har en samling politikere som i den grad føler sig hævet over folket.
    Det er jo desværre ikke kun prostitutionslovgivningen der rammes i Sverige. Politikere har nærmest en tradition for at vide bedre derovre. Se blot på systembolaget.

    Det har altid været en kilde til stor undren for mig, at nogle mennesker føler sig kaldet til at bestemme over andre, og andre voksne mennesker vel at mærke.

    Jeg tror ikke vi får sådanne tilstande i Danmark. Jeg tror det, trods alt, vil være for langt fra den danske mentalitet.

  2. Henrik
    10. jan 2008 14:29
    2

    Det er måske ikke uden god grund, at nogle kalder Sverige for "den sidste Sovjetstat i Europa". Det gode gamle Sovjet, pralede jo altid af at være prostitutionsfrit område (hvilket det bestemt ikke var).

    Menneskeheden har desværre alle dage lidt under håbefulde utopisters naive fantasier, om det "perfekte" samfund. Et samfund, der med vold og magt (i bogstavelig forstand) SKAL presses ned over hovedet på de "uvidende" borgere.

    Disse mennesker tror rent faktisk selv på, at de redder verden, hvilket er en af forklaringerne på, hvorfor de er så svære at tale til fornuft. Fordi de gør "det gode", og har fundet "sandheden", mener de at have ret til at gribe ind i de mest intime områder af vores liv, krænke vores fundamentale menneskerettigheder, samt forhindre en masse udmærkede mennesker i, at tilfredsstille deres mest basale behov - indgreb, der ærligt talt ikke kan være nyttige for samfundet.

    Men det ser ud til, at de svenske politikere har malet sig selv op i et hjørne, og at mange danske politikere står i kø, for at gøre dem kunsten efter, i håbet om hurtige og populære resultater, som f.eks at kunne fremvise gader renset for prostituerede, og evt. senere også pornobutikker o.lign., hvilket selvfølgeligt resulterer i, at branchen går under jorden - noget politiet også påpegede, da danske politikere i sin tid overvejede, at kopiere den svenske lovgivning. Der er med andre ord tale om ren sminke, når vi ser på resultaterne af den svenske sexkøbslovgivning - prostitutionen findes stadig i Sverige - nu bare i en farligere udgave - og det var vel ikke lige meningen - eller var det ?

    Før eller senere (nok snarere senere) kommer de til at ændre den sexkøbslovgivning - evt. når en ny generation af svenske politikere erkender, at den ikke fungerer efter hensigten, er svært skadelig for de kvinder der ernærer sig ved prostitution, og at man ikke kan afskaffe de seksuelle drifter, ved hjælp af en afstemning i et parlament, evt. fulgt op af bedrevidende opdragelse/ propaganda, samt mange års forhånelse og latterliggørelse af hundredetusindvis af mænd, hvis eneste forbrydelse består i, at de har seksuelle drifter, de måske ikke kan få tilfredsstillet på andre måder.

  3. Luder
    10. jan 2008 17:04
    3

    @Mogens Østergaard

    De fleste svenskere må jo være enig med deres poltiker .... ellers blev de vel ikke valgt.

    Men jeg forstår det ikke særlig godt.

    Jeg håber du har ret i at vi ikke får den svenske tilstande her i danmark

    @Henrik

    du har lige skrevet det jeg mener .... lidt mere tydeligt formuleret.

    Det er også der jeg ser faren ... at det netop ikke er af "ond vilje" at loven blev indført i Sverige. Det var et ønske om at hjælpe og gøre noget godt.

    Det har vist sig at gøre mere skade end godt og det onde ligger nu i, ikke at ville indrømme dette og gøre noget ved det.

    Jeg tror også de bliver nødt til at ændre loven. Forhåbentlig snart, men du har nok ret, det sker ikke så længe det er de samme folk som vedtog loven der sidder ved magten

  4. Henrik
    10. jan 2008 18:10
    4

    @Luder

    Jeg har fulgt debatten i mange år nu, og er først begyndt at udtale mig, og skrive under på "Stop hetzen" underskriftindsamlinger osv osv., ret sent. Jeg er ikke sikker på, at jeg er kompetent nok på prostitutionsområdet, til at debattere på et højt niveau, men jeg kan bare ikke lade være - jeg mener også, at den prisværdige og meget modige indsats for sagen, du leverer her på bloggen, fortjener noget moralsk opbakning. Med andre ord, så skal dine kritikere have mere modstand.

    Mht. mit første indlæg, så baserer jeg min formodning om "de godes tyranni", på den

  5. Henrik
    10. jan 2008 18:52
    5

    @Luder

    Mit indlæg blev brat afbrudt, så jeg fortsætter her :

    Jeg baserer min formodning om "de godes tyranni" på den antagelse, at både små og store tyranner op igennem verdenshistorien, ofte ville "det gode", og ovenikøbet selv troede fuldt og fast på det - nu vil jeg ikke påstå, at alle modstandere af prostitution er tyranner - tværtimod, men du forstår vel hvad jeg mener.

    Det er med andre ord svært, at finde virkeligt onde mennesker.
    Det er "de gode", som nogen gange gør det onde, som jeg frygter mest, da de tror de frelser verden, og derfor er ustoppelige, meget følelsesdrevede, samt i visse forbindelser uimodtagelige overfor sund fornuft/rationel tænkning. For at få deres urealistiske idealer ført ud i livet, må de gøre vold på deres omgivelser (hæfte eller bøde for sexkøb), der jo fra naturens side ikke er indrettet, til at udleve disse ofte naturstridige idealer.

    Det er det, der gør det hele så forbandet svært. Hvis vores modstandere bare var onde, ville det være nemmere at modstå dem.

    Men jeg vil afslutningsvis sige, at jeg bliver lidt trist, når jeg ser hvorledes det frisindede klima jeg husker fra min skoletid og ungdom i 1970erne og firserne, er blevet forpestet af intolerance, seksualforskrækkelse, pænhedsfascisme, forkert anbragt politisk korrethed, manglende forståelse for alternativ livsstil, osv. osv. Jeg har kendskab til mennesker, der arbejder i din branche, og ud fra det jeg hører om forholdene, kan jeg ikke genkende de rædselshistorier, visse politikere/medier rundhåndet og med aldrig svigtende energi, disker op med.

    Det er nok sådan, at i enhver krig (og det ER en krig, om at påvirke holdninger), er sandheden det første offer.

    Men du har i alle tilfælde min moralske opbakning, da jeg føler, du gør en fantastisk indsats imod fordomme og myter, her på din blog.

  6. Gunnar
    10. jan 2008 20:23
    6

    Norge skal innføre en lignende lov om en stund, og på Arbeiderpartiets landsmøte, der de sa ja til en slik lov, var Sveriges Mona Sahlin til stede. Hun snakka varmt om sexkjøpsloven, og at Sverige var svært godt fornøyd med den. I Norge ser man ofte til Sverige når det gjelder slike spørsmål. Dessverre ble det altså ja til en slik lov, og jeg selv kommer til å bli en kriminell pga mine sexkjøp. Det er veldig fortvilende at politikerne ikke kan høre mer på f.eks. DEG og ISABELLA. Det er jo selvsagt lov og håpe at ting kommer til å forandres :-)

  7. Mogens Østergaard
    10. jan 2008 21:00
    7

    @Luder og generelt

    Sverige er et rigtig godt land, og det er fyldt op med gode mennesker. Desværre er der en mærkelig alliance mellem politikere og medier i Sverige.

    Alliancen kører især rigtig godt på alt det der er "politisk korrekt". Det er f.x. politisk korrekt at forhindre højrefløjen i at komme til orde. Resultatet er, efter min mening,bl.a at man har et ganske aktivt nazimiljø. Der er meget farligere end vores egen Johnny.
    Man har indført systembolaget, og det er næsten alle svenske politikere enige i er godt, men man har rigtig mange alkoholikere i Sverige. Efter min mening er det resultatet af en forskruet tankegang.

    Forbudet mod at købe sex er jo også ganke formidabelt formynderisk. Jeg tror at resultatet er en stor mængde kriminelle mænd, og formentlig en masse prostituerede der må dukke sig endnu mere og oveni gå rundt med rigtig dårlig samvittighed.

    Jeg mener ikke vi er helt så forskrækkede af politisk korrekthed herhjemme, vores generelle klima minder heller ikke om Norges på dette område. Norge er et meget asketisk land. Det kan man vel ikke kalde Danmark

  8. Luder
    10. jan 2008 21:47
    8

    @Henrik

    Jeg har ikke så meget at sige til din kommentar....andet end, hvor er jeg enig hele vejen igennem og hvor skriver du dog klart og forståeligt.

    Er glad for at du nu har ytret dig i prostitutionsdebatten og håber virkelig ikke at det bliver sidste gang



    @Gunnar

    Jeg forstår egentlig ikke at det kom der til i Norge. I har jo også Liv Jessen fra Pro Senteret ... Hun er i hvert fald imod kriminaliseringen og hun har netop udgivet bogen "Det ideelle offer" som vil vise andre sider ved prostitution..... men det har ikke været nok modstand åbenbart :-(

    @Mogens Østergaard
    Jeg kender også rigtig mange "gode" og frigjorte svenskere. Problemet er, synes jeg, at de måske nok ryster på hovedet og er uenige .... men de protesterer ikke højt nok.

    Men tak for forklaringen om alliancen mellem medierne og politikerne ... det gav mening og er lettere at forstå hvordan det lader sig gøre at overhøre f.eks Isabella

  9. Henrik
    10. jan 2008 22:55
    9

    @Luder

    Tak for de venlige ord. Jeg er jo en fast læser på din blog, så jeg vil nok ytre mig en gang imellem.

    @Mogens

    Jeg har besøgt Sverige adskillige gange, og opfatter også svenskerne som rare og hjælpsomme mennesker.

    Det svenske folk er op igennem historien blevet vænnet til at leve en stærk konge/statsmagt. Det er måske ikke helt forkert, at opfatte svenskere generelt som en anelse mere autoritetstro end danskere, hvilket kan være en af forklaringerne på at så stor en del af

  10. Henrik
    10. jan 2008 23:06
    10

    @Mogens

    Fortsættelse af mit indlæg (computeren driller) :

    Men måske er det svenske folk for en stor dels vedkommende, villige til at støtte op om den svenske sexkøbslovgivning, af grunde der bl.a kan have med historiske traditioner at gøre. Man har op igennem historien haft en stærk centralmagt, og er måske mere tilbøjelig til at at tage imod diktat ovenfra.

    Men alliancen mellem medier og politikere, kender jeg ikke så meget til. Kunne være interessant, at høre mere om det.

  11. Henrik
    10. jan 2008 23:11
    11

    @Gunnar

    Jeg kender til Arbeiderpartiets holdninger på området og - jeg føler med dig.
    Meget sørgeligt, at du pludseligt bliver "kriminel".

  12. Mogens Østergaard
    10. jan 2008 23:36
    12

    @Henrik

    Mht. alliancen mellem politikere og medier. En egentlig alliance er jo nok så meget sagt, men der er helt klart en stilletiende overenskomst mht. at lade f.x. rabiate højreorienterede politikere komme til orde. Dette gælder især ifb. et kritisk syn på indvandring i Sverige, men det gælder helt generelt i forhold til partier/bevægelser som kunne minde om Dansk Folkeparti og Fremskridtspartiet.
    Flere af de svenske medier er faktisk lidt stolte over at de rabiate holdninger ikke kommer til udtryk i deres medier.
    Overfladisk set kan man forfalde til at give dem ret, men når man ser på mediers generelle pligt til at orientere bredt om hvad der sker i et samfund, så ser det ikke så godt ud i Sverige.
    Der er jo ingen tvivl om at prostitiution er et meningsbrydende emne, og jeg tror at det er meget let at have meget klare og umiddelbare holdninger til det. Hvis man kobler det med et samfund der er vant til at være ret formynderisk, så får man et resultat som i Sverige.
    Jeg tror at Luder har helt ret i at det er meget svært at skifte synspunkt for politikerne, men det gælder også for medierne.

    Hvis der er yderligere interesse for dette kan jeg henvise til diskussionen i Holland lige efter mordet på filminstruktøren. (jeg kan ikke huske hvad han hed, men det var ham der lavede en meget kontroversiel film om islam.

  13. Henrik
    10. jan 2008 23:46
    13

    @Mogens

    Ja, jeg husker instruktøren tydeligt - bare ikke hans navn.

    Men tak for indblikket i medie/politiker--alliancen.

  14. Gunnar
    10. jan 2008 23:50
    14

    @Luder

    Det har dessverre ikke vært nok motstand mot sexkjøpsloven. Debatten har ikke vært like temperert som i f.eks. Sverige. Heldigvis har vi mennesker som Liv Jessen, og jeg håper at flere får opp øynene for alle de negative sidene som denne loven har. Jeg savner også de gode bloggene i Norge, ikke samme debattklimaet som f.eks. her :-)

  15. TheHumanStain
    11. jan 2008 00:10
    15

    @Gunnar

    Findes der overhovedet blogge om prostitution i Norge? Jeg har ledt efter dem, men har kun fundet en, og den tror jeg ikke på :)

    Hvis du kender nogle, må du meget gerne give nogle links.

  16. Gunnar
    11. jan 2008 00:22
    16

    @TheHumanStain

    Blogger om prostitusjon er en mangelvare i Norge. Det blir tatt opp spørsmål om prostitusjon på enkelte blogger, men ikke slik som i Sverige og Danmark, hvor det er prostituerte selv som blogger. Jeg er selv på leting etter links :-)

  17. Martin
    11. jan 2008 01:25
    17

    @Luder

    Du skrev: "De fleste svenskere må jo være enig med deres poltiker .... ellers blev de vel ikke valgt..
    Men jeg forstår det ikke særlig godt."

    Jeg tror ikke de fleste svenskere nødvendigvis er enige med deres politikere i prostitutionsspørgsmålet. Jeg tror snarere sagen er, at prostitutionspolitiken ikke står ret højt på ret mange "almindelige" svenskeres liste over mærkesager. Personligt kunne et partis holdning til prostitution aldrig have betydning for, hvor jeg sætter mit x. Der er en masse områder som er af langt større betydning for mig (og formentlig mange andre) - eks. uddannelsespolitik, miljøpolitik, socialpolitik etc.

    Med hensyn til dit indlæg, så er jeg faktisk meget enig med dig for en gang skyld :-)

    Egentlig "skræmmende" så enige vi har været på det sidste ;-)

  18. Jens
    11. jan 2008 03:14
    18

    @Mogens og Henrik: Det var Theo van Gogh, som måtte ende sine dage som provokatør med otte pistolskud, en overskåret hals og to knive i brystet (for lige at runde af).

  19. Hafiz
    12. jan 2008 03:41
    19

    Heldigvis findes der også nogle hæderlige svenske medier, der også lader sexarbejderne komme til orde.

    Der var en ganske god artikel i den engelsksprogede The Local: Swedish prostitution: gone or just hidden?
    http://www.thelocal.se/9621/

  20. luder
    12. jan 2008 11:45
    20

    Den er så ikke rettet mod svenskerne når den er engelsksproget :-(

  21. Joyride
    13. jan 2008 04:03
    21

    Den svenska sexköpslagen har inte så stort stöd av det svenska folket längre. Största stödet hade lagen precis efter att den trätt i kraft 1999, men sedan har stödet sjunkt år från år.

    Enligt en del undersökningar gjorda av diverse kvälls- och morgontidningar anser ca. 70% av de som svarat att sexköpslagen är misslyckad och skall slängas i sophinken (där den hör hemma).

  22. luder
    13. jan 2008 11:25
    22

    @Joyride

    Måske sker der snart noget? .... Det ser ud som om at Isabella og flere har fået udlandet i tale og måske kan de med tiden påvirke de Svenske politikere :-)

    http://sensuellqkonsult.wordpress.com/2008/01/12/en-positiv-chock/

  23. Rettentilselvforsvar
    13. jan 2008 22:00
    23

    Hvor skulle du skamme dig. Det er simpelthen uanstændigt at skrive sådan en blog, for nu har jeg spildt en halv dag på at læse det meste af dine indlæg, det har jeg overhoved ikke tid til :)

    Anyway, jeg har altid gået ind for retten til at sælge og købe sex (så længe det ikke er min kæreste eller familie, men sådan er mange jo lidt hykleriske), men jeg har aldrig rigtig sat mig ind i emnet. Din blog gav mig nogle nye perspektiver som i den grad adskiller sig fra det indtryk man får af massemedierne.

    Tak for god læsning, du ønskes al muligt godt i fremtiden.

  24. luder
    14. jan 2008 00:07
    24

    @Rettentilselvforsvar

    :-D puha ... sad og blev meget alvorlig mens jeg læste dine første linier :-)

    Det glæder mig at jeg fik lov til at stjæle noget af din tid med min blog :-)

Skriv en kommentar