Smartlog v. II » En Luders Dagbog » Interview i Politiken 12 juli 2009
Opret egen blog | Næste blog »

Interview i Politiken 12 juli 2009

13. jul 2009 08:09, Luder

Direkte " Som sexarbejdere sælger vi ikke os selv eller vores krop. Vi sælger en ydelse, hvor vi bruger vores krop"

For eller imod en kriminalisering af prostitution? Sexarbejdernes talskvinde mener, at fortalerne har misforstået, hvad sexarbejde går ud på.

Interview - Claus Paaske

------------------------------------------------------

Et af argumenter for at forbyde købesex er, at et menneske ikke er en handelsvare på linje med en brugt bil, eller et pund medisterpølse. Hvad synes du om det argument?

"Jeg er enig i, at mennesker ikke er en handelsvare. Som sexarbejdere sælger vi ikke os selv eller vores krop. Vi sælger en ydelse, hvor vi bruger vores krop, ligesom for eksempel en damefrisør. og det er en menneskeret at sælge en ydelser, hvor man bruger sin krop, så længe man ikke skader andre eller sig selv" siger Susanne Møller, der er sexarbejder og talskvinde for Sexarbejdernes Interesse Organisation (S.I.O.)

Damefrisøren bruger mig bekendt ikke sin krop som sådan?

"Hun bruger ikke sin kusse, nej, men sine hænder. Men det er også en del af hendes krop"

Kald mig bare sippet, men der er vel forskel?

Det er et spørgsmål om, hvad man synes er helligt. Vi synes måske ikke, at kussen er så hellig, som så mange andre synes. Og der er jo heller ikke nogen regler om, at den er mere hellig, og så kommer vi over i noget moralsk

Lederen af Reden International taler for en kriminalisering af sexkunder. Hun vil gerne hjælpe ofre for kvindehandel og rufferi på bekostning af de få ’lykkelige ludere’. Hvad er din reaktion på det?

"Hun går ud fra, at den store gruppe af sexarbejder er ofre for kvindehandel, egen uvidenhed, dårlig barndom og whatever. Der er ikke nogen beviser for, så grundlaget holder ikke. Og hun og de andre med det synspunkt interesserer sig slet ikke for at høre sexarbejderne"

Afviser du, at der er ofre for kvindehandel og bagmænd, der tjener penge på piger, der ikke har noget valg?

"Menneskehandel findes, og den findes i mange erhverv. Det bunder i et immigrationsproblem. Der findes mange mennesker, der gerne vil til Danmark og andre rige lande for at tjene penge. Problemerne opstår, fordi vi ikke vil have dem her. Så kommer de i klemme og bliver udnyttet af bag- og mellemmænd"

Hvis en kriminalisering af sexkunder ikke er løsningen, hvad skal man så gøre for at hjælpe de mennesker, der bliver tvunget ud i prostitution?


"Legaliser sexarbejde og giv erhvervet samme rettigheder som andre. Polske byggearbejdere risikerer også at komme i klemme, men her har byggebranchen, som en helt legal branche, gjort noget ved problemet. I vores tilfælde vil man fjerne branchen i stedet for at gøre noget ved problemet"

(dette var ikke med i avisen, men jeg synes den er vigtigt)
"Danmark kunne jo også begynde at følge EU’s anbefalinger omkring, hvordan man skal behandle potentielle ofre for menneskehandel, nemlig at lade tvivlen komme dem til gode og give dem udstrakte rettigheder, behandle dem nænsom og undlade at dømme dem for andre forbrydelser. Her (i dk) har vi gang på gang set, hvordan udenlandske sexarbejdere bliver jagtet af politiet, bliver udsat for grimme razziaer, bliver smidt i fængsel. Så får de en bøde, eller bliver sendt ud af landet"

Hvordan ser du som sexarbejde på det mere generelle ønske om et forbud mod købesex som et led i en holdningsændring bort fra prostitution?

"For de kvindelige folketingsmedlemmer og nogle af debattørerne er det jo tydeligvis et ligestillingsproblem. De bliver ved med at gøre det til et spørgsmål om mænds ret til at købe sex. Og så er det især middelklassens veluddannede kvinder, der vil styre, hvad der er godt og skidt for sexarbejderne, som hovedsageligt er kvinder fra arbejderklassen. De ønsker at tvinge os ud af faget for, at mænd ikke skal kunne købe sex."

Synes du, at de er lidt sippede?

"Jeg vil ikke kalde dem puritanere, hattedamer eller noget ... Jeg har tænkt meget over, hvorfor de er så forhippede på at kriminalisere andres kvinders erhverv. Jeg tror måske de har misforstået, hvad sexarbejde egentlig handler og derfor ser det som et ligestillingsproblem. Det gør jo i hvert fald Mette Frederiksen, Kirsten Brosbøl, Anette Rix, Bodil Kornbech og de andre debattører"

Hvad er det så, sexarbejde handler om?

"Det handler om mange ting, men først og fremmeste er det en mulighed for mange kvinder – især fra arbejderklassen – for at tjene rigtig mange penge, for at klare sig selv selvstændigt og klare sig rigtig godt endda"

Er vi ligefrem ude i en klassekamp?

"Ja, det kan man godt sige. Det virker, som om middelklassekvinderne vil kontrollere arbejderklassens kvinder.

Flere slår på, at prostitution er skadeligt, både psykisk, fysisk og socialt. Hvordan kan du være så sikker på, at det ikke er skadeligt?


"Jamen, det kan jeg da heller ikke, men det er mit valg og mit ansvar. Hvordan kan jeg vide, at jobbet som sygeplejerske ikke er skadeligt? Det er det for nogen. Der er nogen der psykisk ikke kan holde til at være sammen med døende mennesker, eller katastrofeofre. Det skader dem psykisk, ligesom de tunge løft skader dem fysisk"

Det har været fremme, at prostituerede har været ramt af PTSD, altså posttraumatisk stress-syndrom. Giver det ikke anledning til eftertanke hos dig?

"Servicestyrelsen, som sidder på den største viden om sexarbejde her i Danmark, afviser psykiske følgevirkninger som for eksempel PTSD, som andre så gerne vil hæfte på os, og senest har de også måtte konstatere, at der simpelthen ikke findes noget grundlag for at påstå, at sexarbejde skulle give nogen alvorlige fysiske mén"
"Men der mangler i det hele taget viden om sexarbejde, og jeg tror ikke, at man ønsker den, for det er blevet et spørgsmål om moralske holdninger"

Hvorfor droppede du sygeplejerskejobbet for at blive sexarbejder?

"Jeg gjorde det som så mange andre af nysgerrighed og lidt for sjov. Og man ved jo også, at luderfantasien står meget højt på listen over, hvad kvinder tænker og fantaserer om. Og det gjaldt også mig."

Hvad kunne få dig til at forlade erhvervet?

"Hvis jeg ikke længere følte mig tilpas med det, begyndte at kede mig eller ikke længere kunne skaffe kunder – for eksempel ved en kriminalisering."

Hvordan vil du have det med at et af dine børn blev sexarbejdere?

"For mig som for andre forældre er det vigtigt, at mine børn får en eller flere uddannelser og har nogle valgmuligheder, at det de foretager sig, det er noget de har valgt. Hvad de så vælger, det er op til dem. Det skal være det de befinder sig rigtig godt med. Og skulle det være sexarbejde, så kender jeg det jo, og ved, at det ikke er så forfærdelig, som mange tror. Så jeg ville synes, at det var et meget fint studiejob"

Er du stolt af dit erhverv?

"Jeg er hverken stolt, eller flov over det jeg laver. Jeg er glad for det jeg laver. Jeg vil gerne fortsætte med det og jeg vil gerne undgå at blive diskrimineret på grund af det«, siger Susanne Møller."

Kommentarer

  1. Nina
    14. jul 2009 09:02
    1

    Godt gået! Det var elegant styret udenom hans fladt udtænkte fælder. Og 1000 tak for din provokation: Det er et fint studiejob. LOL

  2. Babs Bredballe
    14. jul 2009 09:43
    2

    Super godt interview, Sus - dejligt at se Politiken nu tør nuancere problematikken - Du og SIO har gjort en kæmpe forskel for debatten !

  3. Sus Luder
    14. jul 2009 11:14
    3

    det har taget lidt tid før Politiken ville åbne for nuancerne, synes jeg. Men det ser ud til at ske nu ... rigtig godt :-)

    Journalisten var venlig stemt. Han stillede de spørgsmål som han har hørt forbuds-fortalerne fremføre og så undlod han at tolke på mine svar :-)

  4. Camilla
    14. jul 2009 11:25
    4

    "Flere slår på, at prostitution er skadeligt, både psykisk, fysisk og socialt. Hvordan kan du være så sikker på, at det ikke er skadeligt?"

    "Jamen, det kan jeg da heller ikke, men det er mit valg og mit ansvar."

    Aaaah, hvor dejligt skarpt! I et land som DK er det en meget stoerre provokation end det med studiejobbet, at sige, at man rent faktisk er klar over, at der kan vaere risici forbundet med det, man foretager sig, men at man goer det alligevel - fordi man tager ansvaret! Jeg er meget skraemt over, saa fjern den synsvinkel forekommer at vaere for mange danskere.

    Jeg synes ogsaa, journalistens spoergsmaal var rigtigt gode - kritiske, men forholdsvis aabne, og ikke "faelder" efter min opfattelse. Han har formentlig laest paa bloggen her ifbm. sin forberedelse, og ville han lokke Sus i faelder, kunne han sikkert have fundet paa langt mere nederdraegtige snedigheder ;). Som hun selvfoelgelig heller ikke ville vaere faldet for ;).

  5. myrtle
    14. jul 2009 13:36
    5

    Nu fandt jeg Steen Brocks artikel:
    http://politiken.dk/debat/article750985.ece
    Den siger bare det hele også hvor sjovt det bliver når alle ægtemændene skal sendes hjem de bedragne koner! Det er ligeså sjovt som dengang Tyrkiet ville lave en lov om at utroskab skulle være kriminelt.
    Hvornår fatter folk at man ikke kan lave lovgivning om moralske spørgsmål?
    Og hvad med os der er swingere? Skal swingerklubber, gruppesex og gangbangs også forbydes?
    Og hvor mange gange sex må et par have om dagen? Er tre gange for meget?
    Gad i øvrigt godt vide hvor mange gange om dagen en kvinde kan have sex uden at blive betalt for det og så få skader i kussen, eller om det netop er pengene der kradser?

  6. tsn
    14. jul 2009 13:45
    6

    Det ser ud som om, at penge er den eneste forskel på rigtig og forkert sex.
    Det er da en overkommelig målestok.

  7. Christian Madsen
    14. jul 2009 14:26
    7

    @tsn

    Det har altid handlet om penge... Det er derfor det er blevet et venstrefløjs projekt at få forbudt kommerciel sex, og det er også derfor der er kommet en forkvaklet slags "kvindekamp" ind over det - husk på - "kvindekamp er klassekamp" og i de seneste år har kvindekampen jo lagt sig mere og mere over mod det maxsistiske.

    Det er også derfor det er i skandinavien, (som jo er socialistiske samfund) - at vi ser denne enorme fokus på en kamp imod den kommercielle sex - kommerciel, fordi det handler ikke kun om prostitution, men så sandelig også om porno, striptease, mainstream reklamer - alt hvor sex bliver brugt kommercielt, til at sælge et produkt - også hvis selve produktet er sex.

    Men det stikker også dybere end bare penge. Ja - der bliver talt om tolerance og frisind fra dem som gerne vil kriminalisere sexkunder, men lidt efter lidt kommer der nogen andre ting frem... Analsex er usundt, gruppesex er usundt, S&M er usundt, toilet sex, fisting, gagging, general promiskuitet er usundt, tidlig sexdebut, swingerklubber er også såen lidt hmmmm...

    Det starter med den kommercielle sex, men ender med alt den "anderledes" sex.

    Men argumentet omkring penge er fuldkommen åndssvagt! (pardon my french) - Så en kvinde på 40 år - har sex med 30 mænd - som giver hende penge for det; Det er skadeligt. Men en kvinde på 25 år - har sex med 50 mænd - som ikke betaler hende; og det er bare at udleve sin seksualitet?... Hold nu op! Det er åbenbart ikke sex som er farligt, men penge? - så lad os forbyde penge, så kan vi byttet os frem i tilværelsen.

  8. Lange34
    16. jul 2009 15:43
    8

    Hejsa. Jeg er en mand på 34, der gerne vil dele min første oplevelse med en prostitueret. Jeg var indtil i går jomfru og har altid haft meget svært ved at tiltrække kvinder. Men jeg syntes ikke jeg kunne leve uden sex længere. Derfor begyndte jeg at kigge på nettet efter muligheden for at være sammen med en prostitueret. Efter længere tids søgen og moden overvejelse, fandt jeg ud af en escort-pige var det bedste for mig.

    I går fik jeg så besøg af en rigtig sød dansk kvinde på 27 år og fik en fantastisk oplevelse. Jeg havde chattet med hende først så hun vidste godt, at det var min første gang og det var helt fint med hende. Hun var super sød og vi tog det stille og roligt, hvilket gjorde at jeg langt bedre kunne styre min nervøsitet.

    Det jeg har brug for er at få en kæreste, men det er ikke nemt at finde én, når man er 34 år gammel og ikke har nogen erfaring. Jeg har tænkt mig at være sammen med hende nogen flere gange indtil jeg føler at jeg er 100% klar til at finde en kæreste.

    Så nej. Ikke alle kunder er svin, som nogen tror. Og ikke alle prostituerede er ulykkelige stakler. Jeg kan mærke, at jeg har fået mere selvtillid og har virkelig fået en lyst til og en tro på at forfølge min drøm om at få en kæreste inden længe.

    Hvis jeg ikke havde haft denne mulighed, ved jeg ikke hvad jeg skulle have gjort. Så jeg kan kun sige tak for at der er kvinder, som er villige til at hjælpe andre på denne måde.

  9. Sus Luder
    16. jul 2009 17:41
    9

    @Lange34

    Når jeg argumenterer for sexarbejderes rettigheder og imod en kundekriminalisering - så bruger jeg aldrig kundevinklen. Uanset hvor meget eller lidt nytte sexarbejde gør, så har vi krav på at få lov til at udføre vores arbejde uden den urimelige diskrimination som et sexkøbs forbud klart ville være.

    Men at jeg ikke bruger det som argument, betyder ikke, at jeg aldrig har den med i mine overvejelser. Det har jeg i høj grad. Jeg har hørt rigtig mange af mine kollegaer fortælle om og også selv oplevet mange gange, at vi og vores profession har været løsningen, og ofte den eneste løsning på et meget stort problem for den enkelte ramte.

    Det er én ting. Noget andet er, at det også for os, sexarbejderen, giver meget stor arbejdsglæde og tilfredshed at opleve den forskel man kan gøre.

    Det er en del af vores faglige stolthed og glæde, som andre udenforstående rynker næse af og nedgører fordi den ikke kræver en længerevarende uddannelse

    Men det er også en fastholdelsefaktor alle har glemt at tage højde for ... måske derfor, de har så lille succes med at få sexarbejdere ud af sexarbejdet :-)

    Tak for din beretning. Den var god at læse :-)

  10. Lange34
    16. jul 2009 22:30
    10

    Selv tak. Det var også rartt at få lov til at fortælle om min oplevelse til andre. Det er ikke altid nemt at tale om noget sådan med folk man kender. De hart tit svært ved at se tingene fra dit synspunkt.

    Jeg var meget glad for at hun ikke gav mig en følelse af, at hun kun var der for pengenes skyld. Det var meget tydeligt, at hun gjorde alt for at det blev så god en oplevelse for mig som muligt. Det ville have været svært at finde en kæreste med samme forståelse i min alder. Det var meget nemmere for mig med en escrt-pige, da jeg slet ikke var under det samme forventningspres.

    Jeg er virkelig glad for alt det du gør for sexarbejdernes rettigheder. At forbyde købesex ville være en katastrofe. Det har jo bestemt ikke været en succes i Sverige. Håber ikke det sker i Danmark Vi er mange der har brug for denne mulighed.

  11. tsn
    16. jul 2009 22:59
    11

    @ Lange34

    Du absolut ikke alene. En god ven af mig var 32, da han fik taget i sin mødom af en sexarbejder. Han havde gået til psykolog i 14 år, uden at det hjalp. 800 kr. om ugen i betaling til psykologen.

    Så røg han ind i en sexarbejder, der lige vidste hvordan den skulle drejes.
    Nu har han kone, to børn ingen angst, og skiftet job fra tandlæge til musiker, som han elsker allermest. Struttende af selvtillid, ser jeg ham nu.
    Fantastisk!

    Gang lige 800Kr. om ugen med 14 år. Alt andet er billigt. Plus de 14 år, der kunne være undgået.





  12. Lange34
    16. jul 2009 23:11
    12

    Jeg har heldigvis ikke brugt penge på psykolog hjælp. Men jeg er glad for at jeg er kommet igang. Selvfølgelig koster escort-piger en del penge. Men hvad gør det. De penge har jeg jo sparet op i alle de år hvor jeg ikke har haft en kæreste. Jeg giver gerne det det koster. Indtil viderere har det været alle pengene værd. Håber jeg snart har selvtilliden og nok sexuel erfaring til at kunne finde en kæreste og holde på hende.

  13. myrtle
    17. jul 2009 01:47
    13

    Jeg er så glad for at du fortæller din historie. I de sidste 4 år hvor jeg har datet gennem bla Scor er jeg stødt på mænd helt op til 50 års alderen som ikke har kunne klare at nærme sig kvinder. Der er virkelig skæbner iblandt som kan få enhver til at græde over hvor hårdt livet kan være for nogle mennesker.
    I virkeligheden burde muligheden for at købe sig sexterapi være et tilbud på linie med fysioterapi eller kiropraktik. Da jeg havde min sexuelle debut havde jeg mulighed for at læse mig til det jeg ikke forstod i første omgang og derefter oplære min kæreste - siden er jeg fortsat med at lære op. Ikke alle har de samme muligheder for at lære og har brug for at få læringen om kroppen og dens sexuelle funktion ind på en anden måde.

  14. Lange34
    17. jul 2009 08:52
    14

    Jeg havde så mange gange drømt om at der sad en sød pige ved siden af mig som gerne ville have mig. Så pludselig var hun der - men det var utroligt svært at være intim sammen med hende til at begynde med. Jeg havde sikret mig at hun var interesseret i "kæreste-sex" altså med masser af kys og kram. Men det var bare så svært på trods af at hun var smuk og super sød. Heldigvis så var hun meget forstående og stille og roligt overvandt jeg min frygt.

    Det dejlige var at jeg ikke på noget tidspunkt følte at hun "bare" var en prostitueret. Hun var der tydeligvis ikke kun for pengene. Hun ville åbenlyst gerne have at jeg nød det så meget som muligt. Jeg havde selvfølgelig regnet med at jeg ville komme med det samme. Sådan gik det bare slet ikke. Det var kun fordi hun gav en ekstra god gang oral til sidst at det lykkedes mig at komme. Det var tydeligt, at det også var vigtigt for hende at jeg kom, hvilket jeg er meget taknemmelig for.

    Jeg håber snart at få besøg af hende igen og jeg er sikker på at jeg vil kunne mærke en kæmpe forbedring i forhold til det første møde. Tror jeg vil være meget mere rolig og dermed sikkert også være i stand til at nyde det meget mere. Alt kan jo ikke være perfekt den første gang. Men jeg har heldigvis fået mod på mere.

    Det var nok en af de sværeste beslutninger, som jeg har taget i mit liv. Heldigvis føler jeg 100% at jeg valgte rigtigt.

  15. Hans Ole
    17. jul 2009 10:24
    15

    Fin histore lange34.
    Kommer til at tænke på faget sexterapi og sexterapeuter. Det her er jo ægte praktiseret sexterapi, og det lyder til det virker. Det er jo sådan de der mange fine (og mest kvindelige) sexeksperter og sexologer skulle have mulighed for at udføre deres erhverv, om ikke andet som supplement til al deres teori. Joan Ørting kunne du ikke lige kigge forbi denne Blog og gi dit besyv med ? Nåh nej den går jo ikke, dine kunder er jo farezonen for at blive kriminelle, og du ville selv blive til et socialt tilfælde.
    Sus læs også lige det her og lad høre om ikke det kunne være endnu en lille pind til at gøre dit hverv agtværdigt: Sexarbejdere kunne være "underleverandører" til sexologerne, eller vice versa. Du kunne måske overtale Joan Ørting til at komme med dig på arbejde en gang imellem ;-) Det ville sgu da være en rigtig fin løsning ikke ? Og hun kunne jo nok lære et og andet ....

  16. Lange34
    17. jul 2009 10:41
    16

    Jeg læste faktisk den anden dag i en brevkasse een der netop spurgte Joan Ørting til råds. Han var vist 26 og var også jomfru. Hun advarede ham mod at få "hjælp" af en prostitueret. Mener hun sagde at han skulle få psykolog-hjælp i stedet. Typisk.

    Selvfølgelig kunne det også være gået galt, hvis jeg ikke havde taget mig god tid til at finde den rigtige pige at være sammen med. Man skal i hvert fald ikke bare springe på den første pige man finder. Jeg var netop meget glad for at jeg havde chattet med hende først, så jeg ikke var i tvivl om at hun var den rigtige til at hælpe mig. Jeg ser hende netop som en slags sex-lærer for mig. Jeg ved endnu ikke hvor mange "timer" jeg har brug for, men det finder jeg sikkert ud af hen ad vejen. Det er vigtigt at have god tid når man er sammen med sin sex-lærer - heldigvis var hun meget nem at snakke med.

  17. Sus Luder
    17. jul 2009 10:52
    17

    @Hans Ole

    he he ... som skrevet, undgår jeg helt at argumentere for sexarbejdets samfundsnytte. Der er så mange andre erhverv hvor samfundsnytten ikke er til at få øje og det er et urimeligt krav at stille sexarbejdere for at undgå kriminalisering. Jeg tror heller ikke på, at det er sexarbejderes motiv for at arbejde, ligesom jeg ikke tror på at der er ret mange Florence Nightingaler i sygeplejen.

    Hverken sexarbejde eller sygeplejen er et "kald". Det er en måde at tjene penge på.

    Men jeg vil forøvrigt meget gerne have sexologer med på arbejde og jeg er sikker på, at Joan Ørting vil trække fulde huse :-)

    Men der er nok ikke de store chancer for at det vil ske. Joan Ørting mener, så vidt jeg ved, at sexarbejde er noget skidt og de kunder jeg har haft, som har fortalt mig at de har luftet ideen overfor en sexolog, er alle blevet stærkt frarådet.

  18. Hans Ole
    17. jul 2009 11:16
    18

    Sus !
    Selv he he - dig+Joan den er jeg med på :-)

  19. Sus Luder
    17. jul 2009 11:23
    19

    @Lange34


    Det er klart, at det også betyder noget hvilken sexarbejder du er sammen med. Ligesom heller ikke alle sexologer, teraputer, psykologer osv er lige gode ... eller mere vigtigt, har den rette kemi med lige netop dig.

    Jeg har en gang skrevet om noget lignende: http://luder.smartlog.dk/-piger-hvordan----et-forslag-post93165 ... Jeg mener det er kunden som er modig. Han tager sagen i egen hånd og gør noget alle andre fraråder ham og som af mange ligefrem bliver set ned på. Det er modigt at trodse fordommene. Det er endnu mere modigt og sværere når man er ældre

    Her er et indlæg fra henholdsvis en kollega og en kunde http://luder.smartlog.dk/sex-instrukt-r-post108164

    Og her et om en mand det var gået helt galt for: http://luder.smartlog.dk/_En_mand_uden_lyst-post83694

    @Hans Ole

    Kontakter du Joan .. eller skal jeg? :-)

  20. Hans Ole
    17. jul 2009 11:28
    20

    For nu at være seriøs... Når sexologer fraråder kunne det måske også være ud fra det, at det måske nok ville løse op for begynder vanskeligheder, men hvad så bagefter ? Vil feltet af "pæne" og søde piger og kærestekandidater ikke blive væsentlig indskrænket når man afslører hvordan man havde sin sexdebut? Jeg er sikker på at rigtig mange af dem vil vende sig bort i afsky når de hører det var med en luder, og hvad nu hvis det lige var hende man var blevet rigtig alvorligt forelsket i ? Mange piger/kvinder har altså, om vi nu synes det er berettiget eller ej, hvad jeg ikke mener det burde være, en næsten fysisk lede bare ved tanken om at ens elskede har lavet sådan noget "svineri". Ikke for at tage glæden fra dig Lange34, men har du mon tænkt over det ? Du vil ikke kunne holde det hemmeligt for når du har fundet den eneste ene vil du fortælle hende alt, sådan en hemmelighed kan du ikke bære på resten af dit liv. På den anden side, kærligheden udholder alt, tåler alt - siger man, men det holder ikke altid, det tror jeg mange smerteligt har erfaret. Men jeg kan sagtens følge dig, en sød og sympatisk escort pige, hvorfor er det ikke mindst lige så acceptabelt som hvis det var naboens frække datter ?

  21. Lange34
    17. jul 2009 12:03
    21

    I min situation følte jeg at det var lidt som at vælge mellem pest eller kolera. Jeg kunne vælge at forsøge på at finde en sød kæreste ved hjælp af internettet, men hvad ville der så ske, når jeg skulle fortælle hende at jeg var 34 år gammel og aldrig havde været sammen med en kvinde? Måske ville jeg være heldig at hun sagde, at det ikke gjorde noget. Men ville jeg kunne tro på det? Det tror jeg ikke at jeg kunne. Jeg ville ikke føle at jeg var god nok for hende. Riskoen for fiasko ville være for stor og ikke til at bære.

    Den anden mulighed var at opsøge en sexarbejder. Tro mig, det lød ikke som nogen god ide i starten. Men efter at have tænk tingene godt igennem valgte jeg at det var det rigtige. Jeg kunne jo også have valgt helt at undvære sex, men det var en utænkelig mulighed.

    Jeg er ikke spor ked af at min første gang var med en escort-pige. Hvor mange mennesker kan slet ikke huske deres første gang, fordi de var pløre-fulde. Det er da heller ikke nogen særlig fed ting at huske tilbage på - hvis man overhovedet kan huske det.

    Jeg gjorde også det, at jeg fortalte det til min bedste kammarat bagefter og han var utrolig glad på mine vegne. Han syntes det var godt gået af mig. Han syntes også hun så dejlig ud, da jeg viste ham nogen billeder af hende på nettet.

    Jeg ved godt at mange kvinder hader mænd som går til en prostitueret, men jeg tror godt jeg kan forklare en kommende, hvorfor jeg gjorde det. Selvfølgelig stopper jeg i samme øjeblik jeg får en kæreste. Jeg er absoslut ikke typen, der ville være min kæreste utro.

    Jeg har faktisk læst utrolig meget på denne blog og andre steder på nettet for at forbederede mig på, hvordan det ville være at være sammen med en sexarbejder. Både set fra hendes og mit synspunkt. Det har virkelig hjulpet mig meget.

  22. Hans Ole
    17. jul 2009 12:15
    22

    @lange34
    Som sagt jeg kan sagtens følge dig. Ja du har ret, rigtig mange, tror jeg, har en sexdebut som fulde, eller på anden måde som det bestemt ikke er værd at skrive hjem om. Og det lyder til du har tænkt det rigtig godt igennem og gjort det som bedst for dig. Held og lykke med din videre fremfærd !

  23. Lange34
    17. jul 2009 12:21
    23

    @ Hans Ole:

    Tusind tak. Ja, jeg har virkelig brugt meget tid på at tænke tingene igennem først. Føler i hvert fald jeg har truffet det rigtige valg.

  24. Lange34
    17. jul 2009 13:28
    24

    @ Hans Ole.

    Og så er der jo ingen, der siger at jeg behøver at fortælle en kommende kæreste, at min første gang var med en escort-pige. Der er vel ikke noget galt i at man ikke ønsker at fortælle om alt fra ens fortid. Det er kun mig, min bedste ven og hende (ja og så jer - men I kender mig jo ikke), der ved det.

  25. Bimse
    17. jul 2009 14:19
    25

    I min verden er tanken om at et kærestepar skulle redegøre for hinandens sexuelle "udskejelser" i deres fortid - over for hinanden - absurd nonsens.

    Bevares. Man kan måske fortælle noget om disse "udskejelser", på en generel og overordnet måde! Hvis man har det ønske. Men at gå i detaljer, som med hvem, og hvordan og under hvilken omstændigheder, disse udskejelser fandt sted. IKKE TALE OM!

    De kærester jeg har haft i tidens løb har IKKE været jomfru da jeg mødte dem!
    Og hvordan og med hvem og under hvilken omstændigheder de fik "poppet" deres mødom - det ved jeg intet som helst om!! Og jeg vil heller ikke vide det!

    Det er simpelthen ikke en del af MIT liv. Heller ikke mit kæresteliv med dem!

    En sådan snagen i sin kærestes private fortid - er i min verden et udtryk for mangel på respekt for sin kæreste og dennes personlige integritet!

    Mvh.
    Bimse

  26. Lange34
    17. jul 2009 14:40
    26

    @ Bimse:

    Jeg er helt enig. Jeg har heller ikke noget ønske om at vide en helt masse ting om en kommende kærestes tidligere sexuelle erfaringer. Hvad man har lavet før man mødte hinanden bør forblive en privat sag, hvis det er sådan man ønsker det skal være.

  27. Helene
    18. jul 2009 14:42
    27

    Lange34 - held og lykke med at finde en sød kæreste.
    Men jeg må nok skuffe dig med, at det du har oplevet sammen med den prostituerede har uendeligt lidt med rigtig sex at gøre. Så når du en dag finder en kæreste, så skal du stadig starte fra begyndelsen af.
    Det skuespil som den prostituerede betales for vil du ikke kunne genfinde hos den kvinde, du bliver kæreste med. Men kom i gang! Der er masser af søde piger, der sidder og venter. Har du set programmet: "Bonde søger brud". Har du lagt mærke til, at mændene der også har store problemer med at finde en kæreste - men da de først kommer i gang viser det sig, at der er bud efter dem - i den grad. Også dem der ikke ligner Brad Pitt!...Der er også een til dig Lange34.
    Men gå udenom de prostituerede fremover. Det fører nemlig ingen som helst vegne hen. - andet end til en tom pengepung og et twisted billede af sand elskov.

  28. Helene
    18. jul 2009 14:45
    28

    I øvrigt synes jeg at udsagnet om, at jeg ved godt, det er farligt at være luder men jeg gør det alligevel er infantilt og umodent - og altså ikke flot og ansvarligt.
    Det svarer til, at en misbruger siger - ja jeg ved sgu da godt, at heroin er farligt - men jeg gør det bare alligevel. Det er jo mit ansvar.
    Og når misbrugeren så bevæger sig over til at være pusher og dermed prøver at få andre med på den galej - så er vi ovre i det dybt forkastelige - ligesom din sexpushcervirksomhed Susanne.

    I øvrigt - Se venligst filmen: "Se min kjole", instrueret af Hella Joof.

    Den siger mere om prostituion og prostitutionens natur - hos både sælger og køber end de mange tusinde ord, du Susanne bruger for at promovere en defekt vare.

  29. Helene
    18. jul 2009 14:47
    29

    Lange34 - jeg ville nok også holde tæt med, at have været prostitutionskunde.

    Det sælger IKKE hos almindelige kvinder! Sådanne mænd er ikke kærestepotentiale.

    Hvilket endnu engang cementerer at prostitution kun kan overleve på basis af løgne, løgne og atter løgne.

  30. Sus Luder
    18. jul 2009 14:54
    30

    @Helene

    Du skal holde dig fra at bruge ord som "sexpushervirksomhed" ... "defekt vare" - "infantilt og umodent" Og du skal lade være med at sidestille sexarbejde og midbrugs problematikken.

    For dig, og for rigtig mange andre handler det her om moral. Det kan vi godt debattere, men det er for trættende og formålsløst at skulle læse dine skældsord her på bloggen. Det gider jeg bare ikke

  31. Lange34
    18. jul 2009 15:15
    31

    @ Helene:

    Jeg er godt klar over at den "kærlighed" jeg fik ikke er ægte. Jeg er heller ikke spor bange for at forelske mig i hende, selvom hun var dejlig og een jeg godt ville have været sammen med, hvis jeg havde mødt hende på en anden måde. Jeg har bare brug for noget selvtillid og noget erfaring før jeg er klar til at kaste mig ud i et forhold. Det kan hun give mig - eller sælge mig om du vil.

    Med hensyn til pengene. Jeg bruger ikke flere penge på det end jeg har råd til. Andre mænd bruger masser af penge på deres bil - så vil jeg hellere bruge mine penge på noget jeg virkelig har brug for.

    Jeg bryder mig ikke helt om, at du kalder ikke-prostituerede for almindelige kvinder som om prostituerede ikke også er almindelige kvinder bare fordi de har et ualmindeligt job.

    Jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke kan være kærestepotentiale bare fordi man har været sammen med en prostitueret. Jeg ville aldrig dømme en kommende kæreste på hvad hun har lavet før jeg mødte hende. Men nej. Jeg ved godt mange kvinder er imod prostitution, hvilket tit er fordi de tror at al prostitution er som medierne får det til at se ud - så jeg vil sikkert ikke fortælle hende om det - men det er vel heller ikke noget der "rager" hende.

  32. Helene
    18. jul 2009 16:50
    32

    Lange34 jeg vil bare advare dig om at fortsætte ud ad en vej, der ikke fører dig derhen, hvor du gerne vil være.
    Fint nok nu har du prøvet sex på et rent mekanisk og overfladisk niveau og ved at dingenoten virker efter hensigten og kan fungere i praksis.
    Så ville jeg sige - been there - done that. Der er nemlig ikke mere, du nu kan få ud af at opsøge en prostitueret - end at vide at du på et rent maskinelt og mekanisk plan kan få din krop til at agere efter hensigten. Som sagt har det uendeligt lidt med rigtig elskov at gøre.

    Det har du altså stadig til gode at opleve med en almindelig kvinde - en der ikke sælger sig selv for penge. Og ja - Lange34 - jeg anser det ikke for almindeligt at sælge sin krop - og dermed har jeg svært ved at se, at de kvinder der gør det er almindelige. Ligesom jeg heller ikke synes at medlemmer af Hells Angels er almindelige mænd med et ualmindeligt "job".

    Problemet med at have den slags hemmeligheder for din kommende kæreste Lange34 er jo, at bare fordi vi ikke siger ting og holder dem skjult, så betyder det absolut ikke, at de ikke kan mærkes og gøre skade på intimitetspotentialet i forholdet.

    Jeg vil ikke p.t. gå ind i en dybere filosofisk, eksistentiel udredning med biologiske delforklaringer på hvorfor kvinder absolut ikke anser mænd, der går til prostituerede for kærestepotentiale. Det må blive en anden god gang, hvor jeg har bedre tid.

    Vi kan bare konstatere, at sådan er det!
    Hvis du derfor går og drømmer om at få et ægte forhold med al den herlige intimitet og fysiske og psykiske nærhed, som et sådant kan levere - i modsætning til det hurtige, maskinelle knald hos Sus og "kolleger" - så stop nu!

    Jo mere du bruger prostituerede - jo ringere chance for at få den ægte vare.

  33. Helene
    18. jul 2009 16:54
    33

    I øvrigt Sus-luder - nu du selv bringer emnet skældsord på banen - hvorfor er det at etik, moral og almindelige normer er skældsord i din optik?

  34. Sus Luder
    18. jul 2009 17:06
    34

    @Helene

    Jeg var meget tydelig omkring hvad jeg opfatter som skældsord .. læs kommentaren igen:

    "sexpushervirksomhed" ... "defekt vare" - "infantilt og umodent

  35. Lange34
    18. jul 2009 17:15
    35

    @ Helene.

    Med al respekt. Hvad ved du om at mit første møde med escort-pigen? Jeg havde netop sørget for at have god tid den første gang. Jeg havde booket hende for 2 timer. Den første halve time gjorde vi ikke andet end at snakke. Hvordan ved du at den sex jeg fik var mekanisk og overfladisk? Det var nemlig slet ikke sådan jeg oplevede det.

    Det lyder mere som om at du bare vil overbevise mig om, at det jeg gør er forkert. Det er det måske i dine øjne, men sådan ser jeg det ikke. Jeg ved godt du ikke tror, at der kommer noget som helst godt ud af prostitution, men tro mig du tager fejl.

  36. tsn
    18. jul 2009 17:18
    36

    Hvis der ikke kommer noget godt ud af noget, så findes det ganske enkelt ikke.

  37. Christian Aaen
    6. aug 2009 18:05
    37

    Jeg har en lang uddannelse. Akademiker og en teknisk overbygning. Jeg har gået 18 år i skole og uddanner mig fortsat. Jeg underviser voksne idag og vejleder over halvdelen af Danmarks 100 største virksomheder om vægtige beslutninger af operationel og strategisk karakter.

    'Luder' skriver dette:
    "Det er en del af vores faglige stolthed og glæde, som andre udenforstående rynker næse af og nedgører fordi den ikke kræver en længerevarende uddannelse"

    På trods af min indledende tirade (som ikke er skrevet som en hoven kommentar, men som kontrast) så kunne jeg ikke give det som 'Luder' omtaler til de mennesker. Jeg ejer ikke menneskelig omsorg på det plan, jeg kunne ikke være sygeplejerske, psykolog, pædagog eller andet involverende omsorg og den tætte menneskelige relation. Jeg er 34, jeg kan ikke lære det.

    At nedgøre et talent blot fordi det ikke er taget på en skole er tåbeligt. Så jeg bakker 'Luder' op i dette her punkt, bliver man set ned på fordi man har en blændende kompetence som IKKE har et eksamensbevis bag sig, så er man stadig fantastisk til sit fag.

    Mage til snobberi! :o)

  38. tsn
    6. aug 2009 20:18
    38

    @ Christian Aaen
    Der smed du guldkorn. Det er så uanset i, hvilken sammenhængen det findes i.

    Mage til snobberi :-) Jeps

  39. myrtle
    7. aug 2009 17:59
    39

    Jeg har bare lyst til at sige til mænd der går til prostituerede at selvfølgelig kan I være kærestemateriale ligesom alle mulige andre mænd, og det kan også godt være at I ikke er det. Det er der altså ingen mennesker, mænd eller kvinder, der kan dømme om. (ikke engang hende-som-ikke-må-benævnes).
    Jeg har mødt mange mænd gennem fire år i dating helvedet, langt de fleste af dem havde prøvet at købe sex en eller flere gange. Min nuværende kæreste har købt sex masser af gange. Det bliver han altså ikke et ringere menneske af. (Snarere tværtimod, han er meget mere accepterende over for mit vilde sexliv, fordi jeg som "gratis-luder" har haft mange flere sexpartnere end han har haft *SS*)

  40. P.
    16. jan 2011 22:00
    40

    Hey.Uden kvinder der tager disse job. Ville der være mange flere mænd som ville være i disharmony !!

Skriv en kommentar